28059267_1777594162303456_426172777400295911_n.jpg

Γειά σας αγαπητοί φίλοι!

Καλώς ήρθατε στο ιστολόγιο των φίλων της Εύβοιας! Εδώ, μοιραζόμαστε σημαντικές ειδήσεις, πολιτιστικά δρώμενα και κάθε λογής χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με την όμορφη Εύβοιά μας και τους ανθρώπους της.

"..όποιον ανακαλύψει εις το εξής άνιπτον θα τον αφήσει νηστικόν τρείς ημέρας..."

"..όποιον ανακαλύψει εις το εξής άνιπτον θα τον αφήσει νηστικόν τρείς ημέρας..."

Τα σχολειά ανοίγουν σήμερα, Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου 2023 και δυνατά συναισθήματα κατακλύζουν μαθητές (ιδίως τα πρωτάκια και τους τελειόφοιτους) αλλά και γονείς και κηδεμόνες.. χαρά, ελπίδες, όνειρα, αγωνίες..
Η μεγάλη τρέλλα των κορωνοϊκών περιορισμών και μέτρων έχει περάσει, η καθαριότητα και το πλύσιμο των χεριών όμως αποτελεί πια κοινή προτροπή γονιών και δάσκαλων, ιδίως αυτήν την μεταβατική εποχή με τα κρυολογηματάκια και τις ιώσεις.
Εγώ σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να παραθέσω για όλους εσάς Εύβοιας φίλοι, δύο όμορφα και πάντα ‘επίκαιρα’ αποσπάσματα των μεγάλων Δάσκαλων μας:
α. του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, από το διήγημα “Η Δασκαλομάνα” (Αλέξανδρος
Παπαδιαμάντης, Σκιάθος 4 Μαρτίου 1851 – 3 Ιανουαρίου 1911) και

β. του Νίκου Καζαντζάκη, από το αυτοβιογραφικό του βιβλίο “Αναφορά στον Γκρέκο” (Νίκος
Καζαντζάκης, Ηράκλειο Κρήτης, 18 Φεβρουαρίου/3 Μαρτίου 1883 – Φράιμπουργκ,
Γερμανίας, 26 Οκτωβρίου 1957)

  • “Ήρχιζε την καθημερινήν ασχολίαν του σοβαρός και αυστηρός. Επρόσεχε συντόνως, όταν εξήταζε, και είτα ανέπτυσσεν αντί να σημειώνει απλώς το παρακάτω. Εζήτει εις το έργον του βάλσαμον κατά της διπλής πληγής, της εκ του στεφανώματος και της εκ της χηρείας. Είχε υποβάλει συντόνους αναφοράς εις τον δήμαρχον, όστις, πείσας και το συμβούλιον να ψηφίσει τα έξοδα, απεφάσισε τέλος να διατάξει την επισκευήν της διαρρεούσης στέγης, των φαγωμένων παραθυροφύλλων, της σαπράς δασκαλοκαθέδρας και του πατώματος. Ολίγα τινά χωλά θρανία τα εκάρφωσε με τας χείρας του ο διδάσκαλος, άλλα πέντε ή έξ αντικατέστησαν οι ξυλουργοί.

    Ο διδάσκαλος, με τας χείρας οπίσω, κρατών την βέργαν του, ήρχισε την επιθεώρησιν. Τα παιδία, άνιπτα τα πλείστα, όπως ήσαν συνηθισμένα, έπτυον εις τα παλάμας των, ύγραινον κι έτριβον τας χείρας με τον σίελον, διά να φανώσι νιμμένα. Αλλ’ ο χηρευμένος διδάσκαλος έκυπτεν, έβλεπε καλώς, και όπου ανεκάλυπτε την πρόχειρον διά σιέλου νίψιν, επέσκηπτεν οργίλως με την βέργαν του κι έσπαζε τας σιελωμένας χείρας.

    Κατά το τέλος της επιθεωρήσεως απηύθυνε σύντομον νουθεσίαν, προλέγων, ότι, όποιον ανακαλύψει εις το εξής άνιπτον θα τον αφήσει νηστικόν τρείς ημέρας και τρείς νύκτας εις το σωφρονιστήριον, να τον φάγουν οι βλατούδες. Εφυλάττετο καλώς, μη εκφέρει ως απειλήν την αποβολήν, όπως θα έπραττε ξένος μη γνωρίζων τα ήθη του τόπου, διότι εγνώριζε κάλλιστα, ότι οι μικροί διαβόλοι εγέλων με την απειλήν ταύτην, ήν ενόμιζον ως ευτυχίαν και ελευθερίαν. Επίσης τους είπεν ότι «όσοι έχουν παπούτσια, να τα φορούν εις το εξής, όταν θα πηγαίνουν εις το σχολείον”.

  • ”Στην Τρίτη τάξη είχαμε δάσκαλο τον Περίανδρο Κρασάκη. Αυτός είχε μανία με την καθαριότητα. Κάθε μέρα επιθεωρούσε τα χέρια μας, τα αυτιά μας, τη μύτη, τα δόντια, τα νύχια. Δεν έδερνε, δεν παρακαλούσε, μα έλεγε:

    Ζώα, αν δεν πλένεστε κάθε μέρα με σαπούνι, δε θα γίνετε ποτέ σας άνθρωποι. Τι θα πει μαθές άνθρωπος; Αυτός που πλένεται με σαπούνι. Τα μυαλό δε φτάνει, κακομοίρηδες, χρειάζεται και σαπούνι. Πώς θα παρουσιαστείτε στο Θεό με τέτοια χέρια; Πηγαίνετε έξω στην αυλή να πλυθείτε.

    Ώρες μας έπαιρνε τ’ αυτιά ποια φωνήεντα είναι μακρά, ποια βραχέα και τι τόνο να βάλουμε, οξεία ή περισπωμένη. Κι εμείς ακούγαμε τις φωνές στο δρόμο, τους μανάβηδες, τους κουλουρτζήδες, τα γαϊδουράκια που γκάριζαν και τις γειτόνισσες που γελούσαν και περιμέναμε πότε να χτυπήσει το κουδούνι, να γλιτώσουμε.

    Κοιτάζαμε το δάσκαλο να ιδρώνει απάνω στην έδρα, να λέει, να ξαναλέει και να θέλει να καρφώσει στο μυαλό μας τη γραμματική, μα ο νους μας ήταν έξω στον ήλιο και στον πετροπόλεμο. Γιατί πολύ αγαπούσαμε τον πετροπόλεμο και συχνά πηγαίναμε στο σκολειό με το κεφάλι σπασμένο.

    Μια μέρα, ήταν άνοιξη, χαρά Θεού, τα παράθυρα ήταν ανοιχτά κι έμπαινε η μυρωδιά από μιαν ανθισμένη μανταρινιά στο αντικρινό σπίτι. Το μυαλό μας είχε γίνει κι αυτό ανθισμένη μανταρινιά και δεν μπορούσαμε πια ν’ ακούμε για οξείες και περισπωμένες. Κι ίσια ίσια ένα πουλί είχε καθίσει στο πλατάνι της αυλής του σκολειού και κελαηδούσε.

    Τότε πια ένας μαθητής, χλωμός, κοκκινομάλλης, που ‘χε έρθει εφέτο από το χωριό, Νικολιό τον έλεγαν, δε βάσταξε, σήκωσε το δάχτυλο:

    -Σώπα, δάσκαλε, φώναξε. Σώπα, δάσκαλε, ν’ ακούσουμε το πουλί!
    (To συγκεκριμένο απόσπασμα δεν το έκοψα στις νουθεσίες για.. νύψιμο, γιατί η φωνή του Νικολιού, με στοίχειωνε πάντα και λες και αντηχούσε στα αυτιά μου όταν παρέδιδα μάθημα στις τάξεις μου)


ΚΑΛΗ ΔΥΝΑΜΗ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ, ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ ΚΑΙ ΓΟΝΕΙΣ!
Ναταλία Νάτσου-Παπακωνσταντίνου/Εκπαιδευτικός

Παιδιά χωρίς θρανίο..

Παιδιά χωρίς θρανίο..

Πιρνάκι, Αγριοβότανο, Τσακαίοι,, Λιναριά, Πολυπόταμος στις οθόνες μας

Πιρνάκι, Αγριοβότανο, Τσακαίοι,, Λιναριά, Πολυπόταμος στις οθόνες μας